startpagina werf Macboat

speciale bootbouw projecten

        nieuwbouw van boten

boten gebouwd door Macboat

cursussen kanobouw, peddel maken, werken met epoxy en hout

botenbouw onder begeleiding

houten peddels, cursussen en modellen

boten-bouwpakketten

bootbouw benodigdheden

epoxyhars: workshops, materialen en informatie


klik hier voor
nieuws | reparatie & onderhoud | boeken | Pers | over Macboat | brochure | WEBWINKEL | contact | links

 


BOTENBOUW MET EPOXY

Veel mensen vinden houten boten prachtig. Maar er zijn er ook die desondanks kiezen voor een kunststof exemplaar omdat ze geloven dat boten van hout snel lekken en veel onderhoud nodig hebben.

Ze zouden gelijk hebben als we nog in de jaren 50 zouden leven... Sindsdien zijn nieuwe technieken ontwikkeld die de nadelen van hout ondervangen.

Tegenwoordig wordt voor het bouwen van boten veelvuldig gebruik gemaakt van hout met epoxyhars, al of niet in combinatie met glasvezeldoek. Naast kano's en kajaks zijn dat bijvoorbeeld roeiskiffs, zeilboten, speedboten en megajachten. De bouwwijze staat garant voor een oersterke en zelfdragende constructie.

> lees meer over epoxyhars

 

Moderne bootbouw

Voor de relatief kleine boten (tot ▒ 8 m.) waarin Macboat zich gespecialiseert, onderscheiden we deze wijzen van moderne bootbouw:

 

Strip-built (houtstrip) boten

De meeste boten van Macboat worden gebouwd op de lattenbouwwijze. 'Lattenbouw', 'houtstrip' of de gangbare Engelse termen 'strip-built', 'strip-planked' of 'woodcore' verwijst allemaal naar dezelfde techniek voor het bouwen van een boot.

Strip-built is een bootbouwmethode die vaak gebruikt wordt voor het bouwen van kano's en kayaks, maar die ook zeer geschikt is voor grotere boten.

Meer of minder dunne houtstrips worden tegen elkaar gelijmd op tijdelijke mallen. De strips worden zowel aan de buiten- als aan de binnenzijde bedekt met glasvezeldoek in enkele lagen epoxyhars. Elke lat is volledig door epoxy omsloten en daarmee afgesloten van zuurstof en vocht. Houtrot maakt dus geen kans.

> lees meer over de bouw van onze houtstrip boten.

 

De voordelen van hout-epoxy boten


Schoonheid

De epoxyhars die gebruikt wordt is glashelder, waardoor de kleur en structuur van het hout zichtbaar blijven. Een belangrijke reden voor het kopen van een hout-epoxy boot is dat de natuurlijke schoonheid van hout zowel aan de binnen- als aan de buitenkant van de romp te zien is.

Na het afwerken van de boot met lak (spuiten of drie handmatige lagen) toont de epoxylaag als een dikke laklaag. Om hetzelfde effect te bereiken moet anders zeker 20 laklagen worden aangebracht!

Licht en sterk

Gecombineerd met epoxyhars is hout een van de beste constructie materialen voor lichtgewicht boten. De bouwwijze staat garant voor een relatief zeer lichte constructie, terwijl de boot toch bijzonder sterk en zelfdragend is. Een identieke polyester boot is kilo's zwaarder!

Spanten zijn onnodig

Bij kleine boten zijn spanten niet langer nodig omdat de romp voldoende stijfheid en vormvastheid heeft. Het voordeel daarvan is dat de boot van binnen helemaal glad is. Dit zorgt ervoor dat de boot eenvoudig te onderhouden en schoon te maken is.

Goede vaareigenschappen

Onze hout-epoxy boten zijn licht Ún stijf. Daardoor zijn de vaareigenschappen bijzonder goed. In het algemeen is het zo dat naarmate een boot stijver wordt gemaakt (en dus beter snelheid en koers houdt), het gewicht navenant toeneemt. Omgekeerd is ook het geval. Veel lichtgewicht boten 'zwabberen' omdat de boot aan stijfheid inboet. Bij hout-epoxy boten is daarentegen de verhouding gewicht-stijfheid zeer gunstig.

Duurzaam

Ook de levensduur van hout-epoxy boten is superieur ten opzichte van die van kunststof collega's. De boten kunnen worden beschouwd als erfstukken. Sommige van onze klanten nemen dat heel letterlijk. Zij bouwen eigenhandig een boot voor hun (klein)kind om iets blijvends achter te laten (reken maar dat zo'n erfstuk gekoesterd wordt). Bovendien is het gebruik van epoxy milieuvriendelijker dan andere kunstharsen. Epoxy is oplosmiddelvrij en zuinig in het gebruik.

Minimaal onderhoud

Onderhoud van een hout-epoxyboot is gemakkelijk. Wij raden aan om onze boten om de 7 tot 10 jaar licht te schuren en van een nieuwe laklaag te voorzien. Een kwestie van een paar uur werk en de boot is weer in nieuwstaat. Schade aan de boot is eenvoudig te verhelpen.

Op maat te maken

Een ander groot voordeel bij deze bouwwijze is dat de boten op mallen worden gebouwd en niet in (dure!) matrijzen gegoten. De tijdelijke mallen waarop de boten worden gevormd, zijn goedkoop en eenvoudig te maken. Verschillende modellen bouwen of bestaande modellen aanpassen of op maat maken is daarmee geen probleem. Deze methode is zeer beschikt voor het bouwen van enkelstuks of kleine series boten.


Alle voordelen van de hout/epoxyhars bouwmethode op een rij:

  • minimaal onderhoud
  • zeer licht
  • zeer sterk
  • goede vaareigenschappen
  • uitvoering naar eigen idee of ontwerp
  • milieuvriendelijke productie: geen oplosmiddelen
  • onbeperkte levensduur
  • op maat te maken



> naar
Alles over epoxy
> naar
Workshop werken met epoxy
> naar
Strip-built bouwmethode (lattenbouw)
> naar
Stitch-and-glue bouwmethode
> naar
Traditionele botenbouw op moderne wijze

 

home | nieuws | speciale bootbouwprojecten | bootbouw | modellen | cursussen | bouwen onder begeleiding | peddels | bouwpakketten | materialen | epoxy | reparatie & onderhoud | botenboeken | Macboat in de pers | over Macboat | brochure | links | contact|


WEBWINKEL | nieuwsblog | www.macsurf.nl

webdesign:idt@hetnet.nl