BOTENBOUW MET EPOXY
Veel
mensen vinden houten boten prachtig. Maar er zijn er ook die
desondanks kiezen voor een kunststof exemplaar omdat ze
geloven dat boten van hout snel lekken en veel onderhoud
nodig hebben.
Ze
zouden gelijk hebben als we nog in de jaren 50 van de vorige
eeuw zouden leven... Sindsdien zijn nieuwe technieken
ontwikkeld die de nadelen van hout ondervangen.
Tegenwoordig
wordt voor het bouwen van boten veelvuldig gebruik gemaakt
van hout met epoxyhars, al of niet in
combinatie met glasvezeldoek. Naast kano's en kajaks zijn
dat bijvoorbeeld roeiskiffs, zeilboten, speedboten en
megajachten. De bouwwijze staat garant voor een oersterke en
zelfdragende constructie.
>
lees meer over epoxyhars
Moderne
bootbouw
Macboat
specialiseert zich in relatief kleine boten (tot ± 8 m.) die
wij bouwen in de zogenaamde moderne latten- of houtstrip
bouwmethode.
Strip-built
(houtstrip) boten
De
meeste boten van Macboat worden gebouwd op de
lattenbouwwijze.
De termen 'lattenbouw', 'houtstrip' of de
gangbare Engelse termen 'strip-built', 'strip-planked'
en 'woodcore' verwijzen allemaal naar dezelfde
techniek voor het bouwen van een boot.
Deze techniek wordt vaak gebruikt voor
het bouwen van kano's en kajaks, maar is ook zeer geschikt
voor grotere boten.
Meer
of minder dunne houtstrips worden tegen elkaar gelijmd op
tijdelijke mallen. De strips worden zowel aan de buiten- als
aan de binnenzijde bedekt met glasvezeldoek in enkele lagen
epoxyhars. Elke lat is volledig door epoxy omsloten
en daarmee afgesloten van zuurstof en vocht. Houtrot maakt
dus geen kans.
>
lees meer over de bouw van onze
houtstrip boten.
De
voordelen van hout-epoxy boten
Schoonheid
De
epoxyhars die gebruikt wordt is glashelder, waardoor de
kleur en structuur van het hout zichtbaar blijven. Een
belangrijke reden voor het kopen van een hout-epoxy boot is
dat de natuurlijke schoonheid van hout zowel aan de binnen-
als aan de buitenkant van de romp te zien is.
Na
het afwerken van de boot met lak (spuiten of drie handmatige
lagen) toont de epoxylaag als een dikke laklaag. Om
hetzelfde effect te bereiken moet anders zeker 20 laklagen
worden aangebracht!
Licht
en sterk
Gecombineerd
met epoxyhars is hout een van de beste constructiematerialen
voor lichtgewicht boten. De bouwwijze staat garant voor een
relatief zeer lichte constructie, terwijl de boot toch
bijzonder sterk en zelfdragend is. Een identieke polyester
boot is kilo's zwaarder!
Spanten
zijn onnodig
Bij
kleine boten zijn spanten niet langer nodig omdat de romp
voldoende stijfheid en vormvastheid heeft. Het voordeel
daarvan is dat de boot van binnen helemaal glad is. Dit
zorgt ervoor dat de boot eenvoudig te onderhouden en schoon
te maken is.
Goede
vaareigenschappen
Onze
hout-epoxy boten zijn licht én stijf. Daardoor zijn de
vaareigenschappen bijzonder goed. In het algemeen is het zo
dat naarmate een boot stijver wordt gemaakt (en dus beter
snelheid en koers houdt), het gewicht navenant toeneemt.
Omgekeerd is ook het geval. Veel lichtgewicht boten
'zwabberen' omdat de boot aan stijfheid inboet. Bij
hout-epoxy boten is daarentegen de verhouding
gewicht-stijfheid zeer gunstig.
Duurzaam
Ook
de levensduur van hout-epoxy boten is superieur ten opzichte
van die van kunststof collega's. De boten kunnen worden
beschouwd als erfstukken. Sommige van onze klanten nemen dat
heel letterlijk. Zij bouwen eigenhandig een boot voor hun
(klein)kind om iets blijvends achter te laten (reken maar
dat zo'n erfstuk gekoesterd wordt). Bovendien is het gebruik
van epoxy milieuvriendelijker dan andere kunstharsen. Epoxy
is oplosmiddelvrij en zuinig in het gebruik.
Minimaal
onderhoud
Onderhoud
van een hout-epoxyboot is gemakkelijk. Wij raden aan om onze
boten om de 7 tot 10 jaar licht te schuren en van een nieuwe
laklaag te voorzien. Een kwestie van een paar uur werk en de
boot is weer in nieuwstaat. Schade aan de boot is eenvoudig
te verhelpen.
Op
maat te maken
Een
ander groot voordeel bij deze bouwwijze is dat de boten op
mallen worden gebouwd en niet in (dure!) matrijzen gegoten.
De tijdelijke mallen waarop de boten worden gevormd, zijn
goedkoop en eenvoudig te maken. Verschillende modellen
bouwen of bestaande modellen aanpassen of op maat maken is
daarmee geen probleem. Deze methode is zeer beschikt voor
het bouwen van enkelstuks of kleine series boten.
De voordelen van de hout/epoxyhars bouwmethode op een rij:
- minimaal
onderhoud
- zeer licht
- zeer sterk
- goede
vaareigenschappen
- uitvoering
naar eigen idee of ontwerp
- milieuvriendelijke
productie: geen oplosmiddelen
- onbeperkte
levensduur
- op maat te
maken
> naar Alles
over epoxy
> naar Workshop werken met epoxy
> naar Strip-built bouwmethode (lattenbouw)