botenbouw met epoxy

Veel mensen vinden houten boten prachtig. Toch kiezen sommigen liever voor een kunststof exemplaar, omdat ze denken dat houten boten snel lek raken en veel onderhoud vergen. Dat idee zou kloppen… als we nog in de jaren ’50 leefden. Sindsdien zijn er nieuwe technieken ontwikkeld die deze nadelen van hout volledig hebben weggenomen.

Vandaag de dag bouwen we boten met hout dat volledig is gecoat met epoxyhars, vaak gecombineerd met glasvezeldoek. Deze constructiemethode zorgt voor een extreem sterke, zelfdragende romp die de duurzaamheid en het uiterlijk van hout combineert met het onderhoudsgemak en de sterkte van moderne materialen.

Deze moderne aanpak levert niet alleen kano’s en kajaks op, maar ook roeiskiffs, zeilboten, speedboten en zelfs megajachten. 

 

Bouwwijzen moderne botenbouw

Er zijn verschillende methodes om boten te bouwen van hout en epoxy, elk met specifieke voordelen en toepassingen. Wij werken met de volgende methodes.


Lattenbouw (Strip Planking)

Dit is de methode die wij het meest toepassen. Dunne, flexibele houtstrips worden tegen elkaar aan gelijmd en op een mal geplaatst. 

Klik hier om meer over de houtstrip bouwmethode te lezen.


Stitch-and-Glue

Een methode waarbij houten multiplexplaten op maat worden gesneden en aan elkaar bevestigd door middel van ‘stitching’ om de basisvorm te creëren. 

Klik hier om meer over de stitch-and-glue bouwmethode te lezen.


Massief hout met epoxy a
fwerking
In deze methode wordt de romp eerst op traditionele wijze uit massief hout gebouwd en vervolgens afgewerkt met epoxy. 

Klik hier om meer over traditionele houten bootbouw met epoxy te lezen

logo Macboat

Houtstrip kajak

Strip-built roeiboot

Stitch-and-glue roeiboot

Overnaads zeil/roeiboot

© 2025 IvonDee | Alle rechten voorbehouden